Ari Lilja – Hiusmuotoilua asenteella

Ari Lilja – Hiusmuotoilua asenteella

 

Ari Lilja sisäisti yrittämisen eetoksen jo nuorena kotonaan Siilinjärvellä. Tekemisen meininkiä, itsenäisyyttä ja rehellisyyttä hän oppi asentaessaan kalusteita isänsä kanssa. Yhdessä isänsä kanssa he kalustivat Kuopioon muiden muassa pari Alkoa ja apteekkia, kokonaisia osastoja Kuopion sairaalassa ja ehtipä Lilja kalustamaan paria Wärtsilän loistoristeilijääkin. Nykyisin hän toimii omalla toiminimellä parturi-kampaajana Helsingin Punavuoressa josta hän on vuokrannut tuolin.

Ennen oman toiminimen perustamista Lilja työskenteli noin 15 vuotta työsuhteisena parturi-kampaajana eri puolilla Helsinkiä. Aikoinaan hän tuli Helsinkiin laman keskellä ja alalle vasta valmistuneena, kun tyttöystävä muutti Savosta pääkaupunkiin opiskelemaan. Ensimmäisinä vuosina hiustenhoitoalan huonotkin puolet tulivat tutuiksi.

– Ensimmäisissä työpaikossa ehdotettiin vaikka minkälaisia sopimuksia, verojen kiertoa ja tulojen jakamista vuokraemännän kanssa pimeästi. Kaikki säädökset tuntuivat unohtuneen. Tai joissain paikoissa kaikki työntekijät erotettiin kesän ajaksi ja syksyllä etsittiin uudet tilalle. Itse satuin olemaan yksi näistä uusista ja sain sitä kautta jalan oven väliin pääkaupunkiseudulla, kertoo Lilja.

Laman keskellä sai kuitenkin olla tyytyväinen että töihin pääsi. Siilinjärven työvoimatoimistossa virkailijat eivät ottaneet nuorta ja innokasta työnhakijaa todesta.

– Eivät meinanneet minua työhaastatteluun päästää Helsinkiin, vaikka kaikki oli jo sovittu työnantajan kanssa. Jouduin taistelemaan että sain junalipun työhaastatteluun. Jouduin valittamaan esimiestasolle asti ennen kuin tilanne selvisi. Sain työpaikan, nauraa Lilja nyt jälkeenpäin.

Kuitenkin 1990-luvulla työpaikat vaihtuivat tiuhaan. Kuitenkin töitä hän on tehnyt kotoa opitulla asenteella, riippumatta siitä onko hän ollut palkkalistoilla vai yrittäjänä. Isän kalustamisbisneksen aikoihin opettama asenne on pitänyt pintansa.

– Tee sellaista että voit sanoa sen olevan sinun tekemäsi. Näin isä aina sanoi ja ilman tällaista asennetta ei yrittäjäksi kannata ehkä ryhtyäkään. Esimerkiksi lomiin yrittäjän on suhtauduttava eri tavalla kuin kuukausipalkallisen työntekijän. Lomat pidetään silloin kun on hiljaista, jos siihen on varaa, kertoo Lilja.

Nuorena hän piti vähemmän lomia, mutta nyt opettaja-vaimon loma-ajat auttavat myös yrittäjää hidastamaan hiljaisempina kausina, kuten tammikuussa ja kesällä. Toisaalta yrittäjän on aina töissä, toisaalta aina on mahdollisuus pieniin joustoihin.

Työssä parasta ovat asiakkaat ja heidän kohtaamisensa. Joidenkin kanssa asiakkuus on jatkunut jo vuosikymmeniä. Hiustenleikkuun ohessa tulee aina vaihdettua kuulumiset ja joskus ratkottua asiakkaiden ongelmiakin.

– Pidän ihmisistä, puhumisesta ja auttamisesta. Se auttaa asiakaspalvelussakin, nauraa Lilja.

Ihmiset ovat parasta alalla, mutta toisaalta ihmisistä kumpuavat myös suurimmat ongelmat joita Lilja on parturi-kampaajana kohdannut. Ala on hyvin henkilösidonnainen ja tämä tuo haasteensa niin työntekijöille, kuin johtajille. Harva uskaltaa palkata työntekijää työsuhteeseen, sillä kulut ovat kuitenkin suuret. Lilja ei itse ole edes harkinnut työntekijöiden palkkaamista itselleen.

– Yrittäjänä pääsen itse vaikuttamaan omaan työhöni. Toisaalta aina on toivottavaa myös se, että yrittäjät jotka toimivat vuokraemäntinä toisivat myös lisäarvoa parturi-kampaajille, eivätkä ajattelisi heitä vain vuokranmaksajina. Tämä on aina henkilöistä ja kemioista kiinni, itselläni on nyt todella hyvä tilanne, toteaa Lilja.

 

Alalla on myös paljon työttömiä ja parturi-kampaajan ammattinimikkeestä on ollut haittaa mm. luottokorttia hakiessa kun tuloja on pidetty liian epävarmoina. Samoin ylimääräiset vakuutukset parturi-kampaajille ovat hyvin kalliita.

Muutoin byrokratiasta ja verotuksesta Liljalla ei ole pahaa sanottavaa. Mielikuvaa yrittämisen vaikeudesta Suomessa Lilja ei allekirjoita, vaikka esimerkiksi viime itsenäisyyspäivänä parturi-kampaajilta vaaditut lupamaksut aukioloon olivat hänestäkin kohtuuttomia.

– Käsittämätöntä että omaa yritystä ei saa pitää auki silloin kun itselle ja asiakkaille sopii. Muuten kun lakisääteiset velvoitteet hoitaa, ei byrokratia tai verotus muuten päätä vaivaa. Kirjanpitäjä hoitaa kirjanpidon, itse pääsen keskittymään omaan työhöni. Aina säädöksiä voi hieman järkeistää ja siihen suuntaan asiat ovat viime vuosina tainneet kehittyäkin, toteaa Lilja.

Kun lakisääteiset velvoitteet hoitaa, ei byrokratia tai verotus muuten päätä vaivaa. Kirjanpitäjä hoitaa kirjanpidon, itse pääsen keskittymään omaan työhöni.

Uusien yrittäjien tukemista hän pitää tärkeänä.

– Parturi-kampaajana yrityksen perustamisen kulut eivät ole mahdottomat, mutta pientä pesämunaa sekin vaatii. Kun uudella yrittäjällä toimeentulo on epävarma, alennukset YEL-maksuista ovat hyvä asia, kertoo Lilja.

Yrittämisessä pitää Liljan mukaan luottaa itseensä. Kun luottaa itseensä, on helpompi luottaa myös muihin.

– Mottoni on aina ollut ”keep rocking,” pitää mennä eteenpäin ja lunastaa asetetut odotukset. Tällä asenteella olen aina tehnyt työni, niin palkansaajana kuin yrittäjänä, päättää Lilja.

 

Samuli Sinisalo

Projektitutkija

Kalevi Sorsa -säätiö

Kommentit

kommenttia