&Bros

&Bros

&Bros – Little something to cheer up your home

&Bros on suomalainen kodintuotteita suunnitteleva, tuottava ja markkinoiva yritys. Kolme muotoilijaa alkoivat maisteriopintojensa ohessa innovoimaan kodin designia, joka käyttää materiaaleja kestävällä tavalla ja johon kaikilla on varaa. Mukaan lähti myös mainonnan suunnittelija, koska alusta asti haluttiin panostaa myös brändinrakennukseen. Firmaa pyöritettiin muiden toimien ohessa maaliskuuhun 2014 asti, jolloin perustettiin osakeyhtiö. Nyt &Bros työlllistää paitsi kaksi osakastaan lähes täysipäiväisesti ja kaksi osa-aikaiseksi, myös noin viisi alihankkijaa Suomessa ja tuotteiden jakelu tapahtuu noin 20 kotimaisen ja 15 ulkomaisen jälleenmyyjän voimin. Vajaassa vuodessa on päästy iso askel eteenpäin.

"Lähdimme kokeilemaan yrittämistä opiskelujen ohessa vuonna 2011"

Täysipäiväisesti &Brosille työskentelevien osakkaiden, Antti-Jussi Silvennoisen ja Tero Kuitusen kanssa kävimme läpi miten tämä oli mahdollista.

– Lähdimme kokeilemaan yrittämistä opiskelujen ohessa vuonna 2011. Aluksi pyöritimme &Brosia eräänlaisena kollektiivina, jossa jokainen teki työtä toiminimi-pohjalta. Tämä takasi joustavuuden ja turvallisen tavan kokeilla yrittämistä opiskelujen ja muiden projektien ohella, kertoo Kuitunen.

– Kun tietyt tuotteet alkoivat menestyä ja olimme saaneet opinnot päätökseen, päätimme pankkirahoituksen turvin laajentaa liiketoimintaa, perustaa osakeyhtiön ja katsoa mihin asti pääsemme, kun voimme keskittyä firman pyörittämiseen täysipäiväisesti, täydentää Silvennoinen.

Osakeyhtiö on ollut pystyssä keväästä 2014 lähtien. Aikaisemman toiminimiyrittäjyyden johdosta kukaan neljästä osakkaasta ei voinut hakea starttirahaa perustettavalle osakeyhtiölle. Sitä voi saada vain ensimmäistä kertaa Y-tunnusta haettaessa. Osakeyhtiötä perustettaessa paperityöt veivät aikaa, mutta neuvontaa saatiin tutulta lakimieheltä ja kirjanpito päätettiin ostaa myös ennestään tutulta kirjanpitäjältä. Näin yrittäjillä on jäänyt aikaa siihen mikä heidän yritystoiminnassaan on tärkeintä, eli uusien tuotteiden luomiseen ja kehittämiseen.

 

Bros_article

 

&Bros erikoistuu kodin pieniin sisustustavaroihin. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa valaisimia, tekstiilejä, pienhuonekaluja sekä kodin pientuotteita. Tuotteet ideoidaan, suunnitellaan ja testataan itse. Tavoitteena on käyttää materiaaleja uusin ja odottamattomin, kestävin ja tyylikkäin tavoin. Varsinainen valmistus tapahtuu pääosin kotimaisten alihankkijoiden toimesta. Kotimaisuus on kilpailu- ja laatuvaltti kuluttajien suuntaan ja &Bros liittyi juuri Suomalaisen työn liittoon ja pääsee näin käyttämään avainlippumerkkiä. Lisäksi kotimaisuus helpottaa myös yrittäjänä toimimista, kun kommunikaatio alihankkijoiden suuntaan sujuu yhdellä kielellä ja tutun kulttuurin piirissä.

– Suomessa on vahva sisustuksen ja arkkitehtuurin kulttuuri. Silti, astiastoja ja huonekaluja lukuun ottamatta, kotimaista designia Suomalaisista kodeista löytyy varsin vähän. Tähän halusimme tuoda uusia kotimaisia ratkaisuja, sellaista kotimaista designia, johon kaikilla on varaa, kertoo Silvennoinen.

– Moni suunnittelija Suomessa suunnittelee tuotteita alihankintana muille brändeille. Harvat operoivat itse koko ketjun matkalla suunnittelusta myyntiin asti. Tuotteemme ovat poikkeuksellisia ja niin on toimintakonseptikin tällä alalla, lisää Kuitunen.

Molemmat korostavat että parasta yritystoiminnassa on se kun ”kuluttajat fiilistelee” sunnittelemiamme tuotteita ja ovat valmiita maksamaan niistä. Lisäksi firmassa on hyvä henki ja yhdessä tekemisen meininki. Kun on neljä osakasta, niin aina yhdessä neuvottelemalla päästään yhteisiin ratkaisuihin. Porukassa on aina löydetty sopu. Yksin tai kaksin yrittäjillä he epäilevät tilanteen olevan hankalampi tässä suhteessa. Myös elämän ja vapaa-ajan yhteensovittaminen yrittämisen kanssa on helpompaa, kun tiimi tukee toisiaan.

Leipä on aloittavilla yrittäjillä ollut kapeata tähän asti. Toimeentulo riippuu firman menestyksestä.

– Se on myös hitsannut porukkaa yhteen ja saanut kaikki puhaltamaan yhteen hiileen. Osakkaat jakavat näkemyksen että nyt panostamme firmaan. Ensimmäinen tilinpäätös on tulossa vuoden vaihteessa, silloin nähdään miten ollaan pärjätty, kertoo Silvennoinen.

Toistaiseksi yrityksellä ei ole ollut mahdollisuutta maksaa palkkaa. Osakkaat ovat laskuttaneet firmaa toimeksiantoperusteisesti oman työpanoksensa mukaan ja hoitaneet vakuutukset ja verot itsenäisesti toiminimiensä kautta. Tämä on mahdollistanut joustot myös työajan suhteen. Ensi vuodelle toiveena olisi, että osakkaille olisi varaa maksaa nykyistä korkeamman turvan tason takaavat yel-vakuutukset. Valitettavasti yrittäjät joutuvat kantamaan liiketoiminnan riskit omassa sosiaaliturvassaan. Osakeyhtiön perustamisen paperisotaa ja starttirahan uupumista lukuun ottamatta &Brosin porukalla ei ollut pahaa sanottavaa yritystoiminnan sääntelystä tai verotuksesta.

– Sääntely ei ole ongelma, koska meillä ei ole ruokaa eikä alkoholia tarjolla, naurahtaa Kuitunen.

– ALV:t ja verot maksetaan. Tuotteissa käytettävät sähkötarvikkeet ja helat on CE-merkittyjä ja turvastandardit täyttäviä. Sikäli meillä on helppoa sääntelyn kanssa, lisää Silvennoinen.

Yrityksen laajentaminen on käynyt mielessä, mutta seuraavan askeleen ottaminen vaatisi lisäpääomaa. Tunnelmat ovat korkealla, koska taantumasta huolimatta liiketoiminta on lähtenyt hyvin liikkeelle. Pienen firman etu on se, että asiakkailta ja kumppaneilta saatu palaute on voitu laittaa nopeasti käytäntöön ja tuotteita ja valikoimaa on voitu kehittää joustavasti. Suunnitelmissa on siis edetä maltilla liiketoiminnan kasvun suhteen, turhia riskejä vältellen.

Nelikolle päätös yrittäjäksi ryhtymisestä syntyi opiskelujen ohessa kuin luonnostaan. Muotoilu on yrittäjävaltainen ala ja opiskelujen ohessa oli helppo kokeilla ja kehittää toimivia tuotteita. Varsinaisessa opetuksessa yrittäjyyttä ei tosin tuotu esiin riittävästi.

"Lähdimme opiskelujen ohella melko lailla soitellen sotaan tässä yritystoiminnassa"

– Lähdimme opiskelujen ohella melko lailla soitellen sotaan tässä yritystoiminnassa, toteaa Kuitunen. Koko ajan opimme uutta, mutta jos jotakin saisi muuttaa, niin myös taide-aloille pitäisi yrittäjäkoulutus tuoda paremmin saataville tai osaksi tutkintoja, hän jatkaa.

Tällä hetkellä toiminnassa onkin haastavinta juuri liiketoiminnan kasvattaminen, koska se oli lähtökohtaisesti tekijöilleen myös vierainta.

– Epävarmuuden sietokyky on todella kasvanut tässä yritystä pyörittäessä. Enää ei hätkähdä sellaisista asioista jotka vielä muutamia vuosia sitten olisi ottanut todella raskaasti, kertoo Silvennoinen. Jos jotain haluaisimme muuttaa, se olisi ehdottomasti informaation lisääminen yrittämisestä ja sen rahoituksesta. Mahdollisuuksia on, mutta ne on hankala löytää, hän jatkaa.

– Rahoitusmahdollisuuksista pitäisi tehdä jollain tavalla helposti lähestyttävää ja selkeätä. Ruotsissa varmaan lomakkeetkin on jotenkin hauskempia kuin täällä, päättää Silvennoinen.

&Brosista paistaa todellinen tekemisen meininki. Tekijät todella pitävät siitä mitä tekevät, eli uusien design-esineiden valmistamisesta. Vaikuttaa siltä, että yrittäminen heille on uusi aluevaltaus, tavallaan pakollinen paha, jota tarvitaan siihen että heidän intohimonsa, eli tuotteiden suunnittelu ja valmistaminen saadaan kannattavaksi. Epävarman taloustilanteen keskellä yritys on onnistunut pääsemään liikkeelle hyvin. Tämä on tapahtunut ilman starttirahaa tai julkista tukea. Toisaalta myöskään toimintaa haittaavaan sääntelyyn eivät tekijät juuri törmänneet. Yritykseen ja tuotevalikoimaan pääsee tutustumaan osoitteessa http://home.andbros.fi/ – sivuilta löytyy myös lista jälleenmyyjistä.

Kommentit

kommenttia