Hupparihörhö ja bisnesmies

Hupparihörhö ja bisnesmies

Opas startup-kulttuurin ymmärtämiseen

Sami Kuusela, Eva 2013

Kyseessä ei ole varsinainen tutkimus, vaan käsikirja. Hupparihörhö ja bisnesmies on opas joka helpottaa kahden erilaisen toimintakulttuurin yhteensovittamista. Pamfletin tavoitteena on lähentää perinteistä suomalaista yrityskenttää käynnissä olevan startup yrittäjien aallon kanssa. Raportin kirjoittajan, startup yrittäjä ja hupparihörhö, Sami Kuuselan mukaan Suomi on kasvuyritysten kehitysmaa jossa perinteiset teollisuuspatruunat ja startuphörhöt eivät kohtaa. Siksi startupit tähtäävät Suomesta ulkomaille ja onnistuessaan vievät ideansa, osaamisensa ja tekijänsä mukanaan, jolloin muut hyötyvät meidän kasvuyrityksistämme.

Tähän ongelmaan on pamfletin selkeät syyt. Ensinnäkin kyseessä on toimialaongelma, Suomen perinteiset suuryritykset keskittyvät kone- ja metsäteollisuuteen, jossa meillä on maailmanluokan toimijoita ja osaamista. Samaan aikaan startupyritykset painottuvat kuluttajainternetin alalle ja hakevat läpimurtoa sitä kautta.

Toisaalta kyse on myös toimintakulttuurista. Suomessa tutkimus- ja tuotekehitys tapahtuu pääasiassa yhtiöiden omilla T&K-osastolla. Tämän takia startupit eivät myöskään panosta näille aloille, koska mahdollisuus onnistuneeseen exitiin, eli yrityksen myymiseen eteenpäin, on hyvin pieni. Näin startupit eivät panosta kone- ja metsäteollisuuden aloille.

Kolmas ongelmakohta jonka startupit kohtaavat on rahoitus. Suomessa yritysrahoitus on hyvin pankkivetoista ja bisnesenkelitoiminta vähäistä. Kun kotimaiset eläkeyhtiötkin ovat pettyneet kasvuyrityksiin sijoittavien riskirahastojen tuottoihin, ovat kasvuyrityksiin sijoittavat rahavirrat pienentyneet pamfletin tarkasteluajanjaksona 2007-2012. Kasvuyrityksiin sijoittamista ei tulisi tehdä vain tuotto mielessä, vaan se tulisi ottaa holistisempana seikkailuna, joka tarjoaa mahdollisuuden rikastumiseen mutta todennäköisen epäonnistumisen koittaessa hienon tarinan ja oppimiskokemuksen sekä yrittäjälle että sijoittajalle.

Startup sijoitukset

Pamfletti on nopealukuinen ja hyvin kattava, sen lukemista voin suositella kaikille startupeista kiinnostuneille. Perimmäinen viesti on, että perinteisellä suomalaisella teollisuudella ja startupyrityksillä olisi paljon annettavaa toisilleen. Kulttuurit ovat hyvin erilaisia, mutta onnistuneiden kanssakäymisten mahdollisuudet ovat huomattavat ja tällä hetkellä ne jäävät hyödyntämättä tai karkaavat ulkomaille.

Tämä osoittaa myös sen epäkohdan, miten Suomessa panostetaan yritysten perustamiseen starttirahan ja erilaisten Tekesin ohjelmien kautta, mutta näillä yrityksillä on tällä hetkellä hyvin pieni mahdollisuus läpimurtoon kotimaisten pääomamarkkinoiden tai suuryritysten kautta. Tällä on merkitystä startupeille, suuryrityksille ja pitkässä juoksussa koko kansantaloudelle.

Yhdysvalloissa startup-kulttuuri ja niihin sijoittaminen on pidemmälle kehittynyttä. Google on varmasti yksi kuuluisimpia esimerkkejä menestyneestä startupista, joka myös on laajentanut toimintaansa ostamalla startuppeja ja tekemällä niistä osan itseään, kuten esimerkiksi YouTuben kanssa kävi. Vastaavia esimerkkejä toivoisi kuulevansa tulevaisuudessa myös Suomesta ja meidän vahvoilta osaamisalueiltamme, kone- ja paperiteollisuudesta, mutta miksei myös hoiva- ja terveyspalvelujen alalta. Nyt harvat, mutta onnistuneet startuptarinamme liittyvät lähinnä IT-alaan ja erityisesti mobiilipeleihin. Jotta vastaavaa menestystä saataisiin luotua muuallekin, pamfletin mukaan teollisuus- ja sijoittaja leirissä voisi olla syytä löysätä kravattia, jotta hupparihörhöjen potentiaalia päästäisiin hyödyntämään.

Koko raportti löytyy osoitteesta: http://www.eva.fi/blog/2013/02/07/eva-pamfletti-hupparihorho-ja-bisnesmies-opas-startup-kulttuurin-ymmartamiseen/

 

Samuli Sinisalo

Projektitutkija

Kalevi Sorsa -säätiö

Kommentit

kommenttia